» تمامی کالاها و خدمات این فروشگاه ، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه میباشند و فعالیتهای این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است .
فروشگاه ساز رایگان فایل فروشگاه ساز رایگان فایل
بررسی و مقایسه ادراک شنیداری کودکان نارسا نویس فاطمه رویانی 1393/01/25 دسته بندی : پروژه و مقاله 0

پایان نامه بررسی و مقایسه ادراک شنیداری کودکان نارسا نویس

این پایان نامه با فرمت ورد بوده و قابل پرینت می باشد

فهرست مطالب

فهرست فصل اول:

مقدمه

بيان مسئله

عنوان

فرضيه

اهميت ضرورت پژوهش

مدت پژوهش

تعاريف مفهومي

تعاريف عملياتي

فهرست فصل دوم:

ـ پيشينه تحقيق

ـ اختلالات يادگيري

ـ ويژگي هاي اختلالات يادگيري

ـ ويژگي مبتلايان به ناتواني يادگيري

ـ نظريه غلبه ملوني مغز

ـ نظريه كوتاهي دامنه توجه

ـ نظريه فرابري آگاهي ها

ـ نظريه تأخير در رشد

ـ نظريه منايعات خفيف مغز

ـ ادراك شنودي

ـ كودكان با دشواري هاي اساسي در نوشتن

ـ تعريف اختلال هاي نوشتن

ـ تعريف اختلال هاي يادگيري

ـ مراحل تشخيص كودكان با اختلالات يادگيري

ـ نشانه اي باليني

ـ علت شناسي اختلال هاي نوشتن

ـ چگونگي ترميم نارسايي در نوشتن

ـ تعريف كميته مشترك ملي در مورد ناتواناييهاي يادگيري

ـ سبب شناسي اختلالات يادگيري

ـ عوامل ژنتيكي

ـ عوامل محيطي

مقدمه فصل سوم

جامعه آماری

نمونه آماری

روش نمونه گیری

روش پژوهش

روش جمع آوری اطلاعات

ابزار اندازه گیری

آزمون متن خواندن

روش اجرای آزمون متن خواندن

روش ؟؟؟ آزمون متن خواندن

آزمون و ؟؟؟

روش اجرای آزمون و ؟؟؟

روش نمره گذاری

تجزیه و تحلیل اطلاعات

فهرست فصل دوم:

ـ پيشينه تحقيق

ـ اختلالات يادگيري

ـ ويژگي هاي اختلالات يادگيري

ـ ويژگي مبتلايان به ناتواني يادگيري

ـ نظريه غلبه ملوني مغز

ـ نظريه كوتاهي دامنه توجه

ـ نظريه فرابري آگاهي ها

ـ نظريه تأخير در رشد

ـ نظريه منايعات خفيف مغز

ـ ادراك شنودي

ـ كودكان با دشواري هاي اساسي در نوشتن

ـ تعريف اختلال هاي نوشتن

ـ تعريف اختلال هاي يادگيري

ـ مراحل تشخيص كودكان با اختلالات يادگيري

ـ نشانه اي باليني

ـ علت شناسي اختلال هاي نوشتن

ـ چگونگي ترميم نارسايي در نوشتن

ـ تعريف كميته مشترك ملي در مورد ناتواناييهاي يادگيري

ـ سبب شناسي اختلالات يادگيري

ـ عوامل ژنتيكي

ـ عوامل محيطي

فهرست فصل سوم:

مقدمه فصل سوم

جامعه آماری

نمونه آماری

روش نمونه گیری

روش پژوهش

روش جمع آوری اطلاعات

ابزار اندازه گیری

آزمون متن خواندن

روش اجرای آزمون متن خواندن

روش ؟؟؟ آزمون متن خواندن

آزمون و ؟؟؟

روش اجرای آزمون و ؟؟؟

روش نمره گذاری

تجزیه و تحلیل اطلاعات


چكيده پژوهش:
پژوهش حاضر به بررسي و مقايسه ادراك شنيداري دانش آموزان عادي و دانش آموزان نارسا نويس در پايه هاي سوم تا پنجم ابتدائي شهر تهران پرداخت.

روش پژوهش حاضر، روش پس رويدادي يا علي ـ مقايسه اي است. به همين منظور تعداد 10 نفر از دانش آموزان داراي نارسا نويسي به روش نمونه هاي در دسترس و 15 نفر از دانش آموزان عادي به روش نمونه گيري تصادفي خوشه از منطقه 1 تهران انتخاب و توسط آزمون نوشتن سيف نراقي و نادري و آزمون تشخيص و ؟؟؟ مورد بررسي قرار گرفتند.

نتايج حاصل از روش آماري و آزمون + براي مقايسه ميانگين دو گروه مستقل به دست آمد.

نتايج حاصل از اين پژوهش نشان داد كه ادراك شنيداري دانش آموزان نارسا نويس به طور معناداري به لحاظ آماري از ادراك شنيداري دانش آموزان عادي كمتر است.

مقدمه:
بسيارند كودكاني كه ظاهري طبيعي دارند. رشد جسمي و قد و وزن آنها حاكي از بد هنجار بودن آنان است. هر ششان كمابيش عادي است به خوبي صحبت مي كند مثل ساير كودكان بازي مي كنند و مثل همسالان خود با سايرين ارتباط برقرار مي كنند، در خانه خودداري هاي لازم را دارند و كارهايي كه والدين به آنها واگذاري مي كنند به خوبي انجام مي دهند. و از رفتار و اخلاق عادي بر خوردارند. ليكن وقتي به مدرسه مي روند و مي خوانند خواند و نوشتن و حساب ياد بگيرند دچار مشكلات جدي مي شوند اين كودكان در ابتدا اطمينان كافي به پيشرفت تحصيلي خود دارند به تدريج در مي يابند ساير كودكان وضع درسي بهتري از آنان دارند. با گذشت چند ماهي از سال اول تحصيل در دبستان كم كم خود را متفاوت از ديگران مي بينند و چه بسا احساس حقارت به آنان دست مي دهد و يا اگر معلم كلاس و ساير محصلان شماتتشان كنند به بيزاري از درس و مدرسه و معلم و دانش آموزان نيز دچارمي شوند. پدران و مادران اين گروه كه غالباً بي خبر از ريشه ها و دلايل يادگيري فرزندان خود هستند. مشكل را بغرنج تر مي كنند و با فشارهايي كه به كودك مي آورند. دشواري مضاعفي را براي او ايجاد مي كنند. (والامن، مك لاملين، ترجمه منشي ملوي1369 ص9وص10).

بسياري از كودكان براي رسيدن به حداقل سطح صلاحيت در مورد موضوعات اساسي مدرسه دچار اشكال مي شوند ولي ؟؟؟ آنها از ناتوانيهاي يادگيري رنج نمي برند بعضي از آنها در طول زندگي كامل مدرسه از دانش آموزان ناكامي برخوردارند و يعني به طور كامل فرا نمي گيرند) دسته ديگر فاقد انگيزه اي كافي براي يادگيري هستند و گروهي از استانداردهاي گفتاري زبان رايج مطلع نيستند.

نارسائيهاي يادگيري يك اصطلاح كلي است كه شامل يك گروه ناهمگون از دشواري هاي يادگيري مي شود نه به صورت هاي گوناگون مانند مشكلات اساسي در گوش دادن، صحبت كردن، نوشتن، استدلال كردن ياتوانايي رياضيات متجلي مي شود. ؟؟؟ چه نارسائيهاي ويژه در يادگيري مختلف در دانش آموزان ساير طبقات استثنايي وجود نداشت باشد. و براي مثال دانش آموزان با آسيب هاي حسي، عقب ماندگي ذهني، آشفتگي ذهني، اجتماعي، هيجاني، تدريس ناكافي يا نامناسب محدوديتهاي محيطي و فرهنگي را يا اين امر در نتيجه اين شرايط يا تأثير آنها نيست.(سيف نراقي نادري1379ص23).

انجمن نارساخواني انگلستان 1989 نارسايي هاي ويژه يادگيري را به سه دسته تقسيم مي كند:

دسته اول: ناتواني در خواندن(سيكليسا) ناتواني در حساب كردن (؟؟؟) و ناتواني در در نوشتن (؟؟؟) مي باشند.(جرالد دالاس به نقل از منشي طوسي)

كودك مبتلا به تشخيص شنيداري احتمالاً در يادگيري نوشتن با برخي اشكلات مواجه مي شوند اسپاك اسپاك (1977) آنر روشن مي كنند كه از ميان مهارت اين كه براي پيش بيني موفقيت نوشتن و خواندن كودكان اول مورد بررسي قرار گرفت. مهارت تشخيص شنيداري بيشترين عامل پيش بيني كننده بود. ؟؟؟ (1977) نيز در تعيين موفقيت كودك در يادگيري خواندن و نوشتن بر اهميت تشخيص شنيداري تأكيد دارد. (جوردن1977و پمن1958به نقل از ملوي ص197) كودك مبتلا به مشكلات ادراك شنيداري احتمالاًٌ از توانايي شنوايي كامل برخوردار است اما از تحليل آنچه كه بدرستي شنيده است عاجز مي ماند. كودك مبتلا به اين اختلالات ممكن است نتواند ميان آنچه كه شنيده است با مدارس مربوط به آن پيوند برقرار كند يا از تركيب صداهاي مجزا و ساختن كلمه عاجز باشد يا آن كه نتواند تفاوت ميان صدا را تغيير دهد. ساير كودكان مبتلا به مشكل ادراك شنيداري ممكن است معني آنچه را كه شنيده اند درك نكنند، يا آن كه احتمالاً دچار كاستي هاي كوتاه مدت يا بلند مدت حافظه شنيداري باشند.

مقدمه:
بيان مسئله
از سال 1950 روان شناسان، پزشكان و متخصصان آموزش و نيز به گروه خاصي از دانش آموزان و آموزش آنان علاقه مند شدند. اين گروه از دانش آموزان از نطر جسمي و مغزي دچار هيچ گونه عارضه مشخصي نيستند ولي در يادگيري اشكالاتي دارند گاهي اين اشكالات در يادگيري با نابهنجاري رفتاري نيز همراه است از اين دانش آموزان با نام هايي گوناگون در كتاب هايي روانشاسي و علوم تربيتي ياد شده است كه تعداد لترين آنها عبارتند از ضايعات مغزي، ضايعات خفيف مغزي و آسيب هاي عصبي دانش چنداني كه اين اصطلاحات را به كار برده اند. ريشه اصلي نارسايي در يادگيري را عوامل بدني فرض كرده اند ولي امروزه اين فرض آنان به اعترافات و انتقادات شديد و هم چنين دشواريهاي عصبي زيادي مواجه شده است (سيف نراقي، نادري 1381 ص211).

قبل از اينكه والدين، معلمي، روانشاناسان مدرسه و متخصصين نارسايي هاي آموزشي بتوانند مشخص كنند كه آيا كودك نارسايي هاي آموزشي دارد يا نه آنها بايد اصلاع يابند كه كودك مورد نظر چه مطالبي را مي داند و از كدام مطالب بي اطلاع است. (آيدين 13 79، ترجمه مقيمي آذري ص43)

آنچه كودك نارسا نويس را از ديگران متمايز مي كند نوع اشتباه ها نبود بلكه با برجاماندن آن علت در واقع مشكلات يادگيري، پايدار و نوساني هستند. هيچ چيز به خوبي يادگرفته نمي شود يك كلمه كه به درستي خوانده يا نوشته مي شود مي تواند ساعتي بعد چنين نباشد يك املاي آماده و بدون غلط در متون روز بعد پر از اشتباه است. يك كلمه كه چندين بار در يك متن تكرار شده است هر بار به صورت متفاوت خوانده يا نوشته مي شود. چنين اوضاع و احوالي باعث سردرگمي والدين و معلمان مي شود كه معمولاً بر حسب حواس پرتي براي متمايز كردن اين كودكان استفاده مي شود اشتباه ها در قلمرو خواندن و نوشتن و رونويسي و املا بروز مي كنند و اگر پس از سال دوم ابتدايي پا بر جا بمانند و متراكم شوند بيش از پيش معنادار مي گردند. اما بايد غلط هاي ابتدايي را كه معمولاً در خلال نخستين سال هاي يادگيري خواندن و تا سالهاي دوم يا سوم دوره ابتدايي وجود دارند از مشكلات بعدي كه نشان دهنده فقدان خودكار شدن اكتسابها هستند متمايز كرد. هم چنين بايد گفت كه اگر آزمايش در سنين بالاتر انجام شود ممكن است بسياري از اين اشتباهها ديده نشوند پس سنين زير 9-7 سالگي نارسا نويسي نيستند. عوامل زيادي در ايجاد نارسا نويسي مهم هستند از قبيل عوامل ارثي عوامل عصبي شناختي، عوامل عاطفي، عوامل فرهنگي ـ اجتماعي، عوامل آموزشي (دارستان 1379 ص 194).

اهميت و ضرورت:
در روزگاري كه ما زندگي مي كنيم داشتن تحصيلات عالي از موفقيتهاي بزرگ اجتماعي ـ اقتصادي محسوب مي شود كودكاني كه به هر دليلي نمي توانند بنويسند سيستم اقتصادي ـ اجتماعي حاكم بر جامعه به سختي خود و پايمال خواهد شد. براي كساني كه نتوانند به اندازه نياز جامعه ما بنويسند نه ملاحظه اي در كار است و نه موفقيتي هيچ اميدي در آينده وجود نخواهد داشت. (ترك تحصيل شود) داغ ننگي است كه براي هميشه به پيشانيشان خواهد خورد

--

خرید و دانلود | 3,500 تومان
گزارش تخلف به پلیس سایت
مطالب مرتبط